Algemene voorwaarden

Definities

1. Onder “opdrachtnemer” in de algemene zin van het woord wordt verstaan de onderneming “CLEAN-PROTECT BV”, met zetel te 8890 Moorslede, Kouterweg 46 en gekend in het KBO onder nummer 0757.584.351.

2. Onder “opdrachtgever” in de zin van deze voorwaarden wordt verstaan al diegenen die een opdracht verstrekken, of meer algemeen een rechtsverhouding aangaan met de opdrachtnemer, met dien

verstande dat de opdrachtgever zich door het geven van de opdracht of het aangaan van een rechtsverhouding zich daartoe bevoegd verklaart en zich bijgevolg persoonlijk borg stelt voor de uit de opdracht voortvloeiende verplichtingen.

Kennisname en aanvaarding

3. Behoudens de uitdrukkelijke en schriftelijke door de opdrachtnemer bevestigde afwijking op een bepaald punt, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op alle diensten en producten

aangeboden door de opdrachtnemer, met uitsluiting van deze van de opdrachtgever die afziet van zijn eigen voorwaarden.

4. De opdrachtgever ontvangt deze voorwaarden bij zowel de offerte als bijlage aan de overeenkomst en bij de facturen. Door ondertekening van de offerte of de overeenkomst of de aanvaarding van de factuur erkent de opdrachtgever kennis genomen te hebben van en in te stemmen met deze voorwaarden. Indien de opdrachtgever de voorwaarden niet aanvaardt, dient de opdrachtgever dit schriftelijk per gewone brief te kennen te geven binnen de 15 dagen na ontvangst van de algemene voorwaarden.

5. De eventuele nietigheid van een of meerdere bedingen uit deze algemene voorwaarden, doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van alle andere clausules. Tevens zal de eventuele nietigheid beperkt blijven tot het onrechtmatige deel van de clausule.

Prijzen en offertes

6. De door de opdrachtnemer gemaakte offertes zijn gedurende 30 dagen geldig. De opdrachtnemer houdt zich het recht voor om op elk ogenblik zijn aanbod te wijzigen of in te trekken, zolang het niet door de opdrachtgever werd aanvaard

7. Alle voormelde prijzen zijn nettoprijzen exclusief BTW, taksen, belastingen, rechten, transport en aanverwante extra kosten, verschuldigd bij de uitvoering van het werk vallen ten laste van de opdrachtgever.

8. De offerte is enkel van toepassing op de opdracht zoals aangegeven in de offerte of overeenkomst en brengt geen enkele verbintenis met zich mee voor toekomstige opdrachten.

9. Een overeenkomst komt pas tot stand na aanvaarding van de offerte of overeenkomst door de opdrachtgever en ondertekening van de offerte of overeenkomst met voorwaarden.

Leveringstermijn en uitvoering werkzaamheden

10. De aangeduide leverings- en/of uitvoeringstermijnen zijn niet bindend en hebben slechts een aanwijzend karakter. In geen geval zal de opdrachtgever schadevergoeding kunnen eisen, van welke

aard ook, en/of de overeenkomst kunnen beëindigen wegens overschrijding van de aangegeven termijnen, behoudens ingeval van opzet of zware fout in hoofde van de opdrachtnemer. Elke vertraging in de uitvoering van de werken zal zo spoedig mogelijk ter kennis worden gebracht aan de opdrachtgever. De werken worden uitgevoerd op de tijdstippen die in onderling overleg zijn bepaald.

De opdrachtnemer garandeert de toegang tot de gebouwen, lokalen, ruimtes. Ingeval van defectenaan water- en of elektriciteitsaansluitingen dient de opdrachtgever de opdrachtnemer hiervan te verwittigen zodat nutteloze verplaatsingskosten en loonkosten vermeden kunnen worden. Indien de opdrachtnemer nalaat dit te doen zal de opdrachtnemer de uurloon en verplaatsingskosten betalen.

11. Wanneer de opdrachtnemer, wegens overmacht, in de onmogelijkheid verkeert om de overeenkomst uit te voeren, zelfs wanneer de overmacht niet tot blijvende en/of volstrekte onmogelijkheid tot uitvoering leidt, heeft de opdrachtnemer het recht om de overeenkomst te ontbinden middels een aangetekend schrijven aan de opdrachtgever met melding van de reden die de uitvoering van het contract verhindert. De opdrachtnemer zal in dit geval geen enkele schadevergoeding aan de opdrachtgever verschuldigd zijn. Onder overmacht wordt onder meer verstaan: oorlog, mobilisatie, overheidsmaatregelen ten gevolge van een epidemie/pandemie, brand, overstromingen, stormschade, machinebreuk en andere producties, atmosferische omstandigheden, werkzaamhedenstoringen, stakingen, uitsluitingen, andere overheidsmaatregelen, niet leveringen van materialen en halffabricaten door derden en andere ten tijde van de totstandkoming van de opdracht en/of overeenkomst voorzienbare en onvoorzienbare omstandigheden, die de uitvoering van de opdracht en/of overeenkomst verstoren en voorts de omstandigheden, die van een zodanige invloed zijn op de inhoud van de opdracht en/of overeenkomst dat de wederpartij in redelijkheid en billijkheid de nakoming van de opdracht en/of overeenkomst niet kan eisen. Deze opsomming is niet limitatief.

12. De bestelling wordt uitgevoerd volgens de regels van de kunst en volgens de technische en esthetische criteria die soeverein door de opdrachtnemer bepaald worden, behoudens uitdrukkelijk andersluidende bepaling van specifieke richtlijnen inzake de overeenkomst. De opdrachtnemer is vrij in keuze wat voor materiaal, machine of product wordt gebruikt voor de werkzaamheden, mits dit anders is overeengekomen. De prijs van de inzet van eventuele machines, materialen en producten

13. Bij gehele of gedeeltelijke annulering door de opdrachtgever om welke reden dan ook, is de opdrachtnemer gerechtigd een forfaitaire schadevergoeding van 30% van het totaalbedrag te vorderen, dit ongeacht het recht een hogere schadevergoeding te vorderen in geval van hogere schade.

14. Indien met de opdrachtgever een vaste prijs is overeengekomen zal deze slechts betrekking hebben op de in de overeenkomst vermelde werkzaamheden en diensten. Aanvullende opdrachten en

diensten vallen buiten de overeenkomst en worden automatisch aan de opdrachtgever in rekening gebracht.

15. Bij verhindering van de Opdrachtgever of indien een afspraak door de Opdrachtgever wordt geannuleerd, zal de dienstverlening verplaatst worden naar een andere nader overeen te komen dag

en tijd mits de Opdrachtnemer tijdig verwittigd wordt. Een tijdige verwijting vindt plaats minstens 3 dagen voor het tijdstip van de afspraak. Indien er geen tijdige verwittiging is, worden de werkzaamheden aan de normale kostprijs aangerekend.

Betalingsmodaliteiten

16. Behoudens andersluidend beding zijn de facturen van de opdrachtnemer te betalen via overschrijving op het op de factuur vermelde rekeningnummer.

17. De facturen zijn betaalbaar binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de factuurdatum. Bij gebreke aan betaling binnen de voormelde termijn, wordt het gefactureerde bedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een conventionele verwijlintrest gelijk aan 10% op jaarbasis onverminderd het recht van de opdrachtnemer om het gefactureerde bedrag te verhogen met een intrest gelijk aan de intrestvoet bedoeld in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, indien deze hoger zou zijn. Bovendien zal bij niet- betaling van de factuur een maand na de vervaldag, na schriftelijke ingebrekestelling, een eenmalige forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn t.b.v. 10% op de verschuldigde sommen, met een minimum van 125 euro en een maximum van 2.500 Euro. Deze verhoging is gerechtvaardigd wegens de last, de moeilijkheden, de kosten van briefwisseling, tijdverlies, boekhoudkundige moeilijkheden en gebrek betreffende het beschikken over het niet-betaalde bedrag. De incassokosten inclusief ereloonvan de advocaat zijn voor rekening van de opdrachtgever ingeval van gerechtelijk of buitengerechtelijke inning na ingebrekestelling.

18. De niet-betaling van een factuur op de vervaldag brengt de onmiddellijke opeisbaarheid van alle openstaande facturen, zelfs de niet-vervallen, met zich mee, zonder rekening te houden met voordien toegestane betalingsvoorwaarden. Ook de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie (hetzij minnelijk, hetzij gerechtelijk, staking van betaling - zelfs niet officieel vastgesteld - of elk ander feit wijzend op de insolvabiliteit van de opdrachtgever of de onbekwaamheid, ontbinding, faillissement, collectieve schuldenregeling, voorlopig bewind, etc.., heeft voor gevolg dat de facturen betreffende de geleverde diensten en goederen onmiddellijk opeisbaar zijn.

19. Bij niet (tijdige) betaling van de door de opdrachtgever verschuldigde bedragen behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de werkzaamheden op te schorten tot vereffening van de nog openstaande schuld en behoudt de opdrachtnemer het volledige eigendomsrecht op de eventuele

Klachten en aansprakelijkheid

20. Alle klachten betreffende de facturen of de geleverde werkzaamheden moeten binnen de 3 kalenderdagen na de factuurdatum of na de uitvoering van de werken per gemotiveerd aangetekend

schrijven overgemaakt worden. Na deze termijn is de klacht onontvankelijk. Klachten i.v.m. verborgen gebreken moeten door de opdrachtgever op dezelfde wijze aan de Opdrachtnemer worden

medegedeeld, op straffe van verval, binnen de 5 kalenderdagen na de ontdekking ervan. Reactie op een laattijdige klacht impliceert geen verzaking aan hetgeen voorafgaat en is steeds onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis. . Indien de klacht ontvankelijk en gegrond wordt bevonden beperkt de verplichting van de opdrachtnemer zich tot het vervangen of herstellen van de schade, zonder enige verdere schadevergoeding.

21. De opdrachtnemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor welke schade rechtstreeks of onrechtstreeks, voortvloeiend uit zijn activiteiten en dit noch voor schade geleden door de opdrachtgever, zijn personeel of aan zijn installaties, noch voor schade geleden door derden behoudens en in de mate deze schade gedekt zou zijn door de BA-verzekering. In de mate de schade gedekt wordt door de aansprakelijkheidsverzekering zal de franchise ten laste blijven van de opdrachtgever. De opdrachtnemer is louter en alleen aansprakelijk voor schade aan objecten, personen en gebouwen van de opdrachtgever, medewerkers of derden als er bewijs is van duidelijke nalatigheid of opzet vanwege de opdrachtnemer en wijst alle aansprakelijkheid af voor breuk en schade die voortkomt uit slechte staat/slijtage van gebouwen, meubelen en materiaal, breuk en/of schade aan lichtinstallaties, muren, plafonnering en dakbedekking, krassen in en/of breuk van ramen (glaswerk en/of raamlijsten), spiegels, rolluiken, dakgoten, en zonnepanelen, inkrimping en/of verkleuring van tapijten en alle types vloeren ten gevolge van een reiniging, evenals voor schade en/of breuk ten gevolge van het verplaatsen van meubelen, bloempotten en andere decoratie en/of het verwijderen van raamdecoratie, evenals voor schade te wijten aan de ouderdom of aan de slechte toestand van de gebouwen, installaties, meubilair en materieel, evenals voor welke schade ook voortvloeiend uit verlies van sleutels, enz, behoudens ingeval van zware beroepsfout.

22. De opdrachtnemer kan eveneens niet aansprakelijk worden gesteld voor schade of breuk opgelopen tijdens het vervoer van de goederen van de opdrachtgever, indien de goederen moeten verplaatst worden voor de uitvoering van de werken. Het risico van het transport blijft ten laste van de opdrachtgever.

Overige bepalingen

23. In geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken bevoegd welke territoriaal bevoegd zijn voor de plaats van de zetel van de opdrachtnemer wat ook de plaats van uitvoering van de overeenkomst is. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. De procedure wordt steeds in het Nederlands gevoerd.